Tips voor jouw voorjaarsbruiloft

Het is nog onzeker welk effect de huidige maatregelen ter bestrijding van de pandemie gaan hebben op geplande bruiloften dit jaar, zeker in de eerste helft is het nog best koffiedik kijken.  Erg lastig natuurlijk als je (misschien zelfs voor de tweede keer) in spanning zit of jouw bruiloft wel op een enigszins leuke en tegelijkertijd verantwoorde manier kan doorgaan. 

Maar laten we eens inzoomen op hoe dat wel zou kunnen. We geven wat tips over wat je vooraf  kunt doen, en wat je voor de dag zelf kan organiseren zodat jouw bruiloft én geweldig én veilig kan zijn!

Opschalen in plaats van afschalen

Plan A: begin Tiny en stem jouw bruiloft af op een beperkt aantal gasten
Hou rekening met maximaal 30 personen. Bedenk wie voor jou echt niet mag ontbreken. Met deze mensen kun je vervolgens de hele dag doorbrengen. Natuurlijk is dat soms lastig kiezen, maar iedereen zal het onder de huidige omstandigheden echt begrijpen als ze net buiten jouw daggastenselectie vallen. En hey, wie zegt dat je het niet nog eens dunnetjes over mag doen, bijvoorbeeld als je 1 jaar getrouwd bent?

Plan B: misschien ben je al een TinyWedding fan en vind je het sowieso helemaal goed om jullie dag in klein gezelschap te vieren. Maar mocht 30 personen toch wat knellen, maak dan een tweede gastenlijst die je te voorschijn kan halen als er meer dan 30 personen mogen komen en/ of in de horeca ontvangen mogen worden. Flexibel uitbreiden wanneer er meer mogelijk wordt is een heel stuk makkelijker dan inperken. Dus begin klein, opschalen is een stuk eenvoudiger dan afschalen.

Of alternatief plan C: Spreid je bruiloft over twee of meer dagen. Dag 1 is gezelschap van intimi met ceremonie en diner, lekker blijven overnachten en dag erna samen ontbijten. Op die tweede dag komt dan een ander deel van jullie gasten, bijvoorbeeld om ‘s avonds heerlijk uitgebreid te dineren. 

Heerlijk in de buitenlucht

Dat is sowieso al de wens van veel bruidsparen, in een lekker zonnetje op een mooie plek buiten je hele trouwdag laten plaatsvinden. Het weer lijkt ons in dit ‘kikkerland’ toch steeds vaker gunstig gezind op dit terrein. Bijkomend voordeel: hoe meer je buiten kunt laten plaatsvinden, van ceremonie tot diner, hoe beter dat is in het licht van gewenste ventilatie. Regel een tent voor het geval dat die zon iets te hard schijnt, dan wel dat kikkerlandgevoel toch de kop op steekt. 
Of kies een locatie die al een goede buitenruimte heeft. 
Toch binnen? Check of er genoeg goed geventileerde ruimte is voor jouw gezelschap, met tussen elk huishouden voldoende ruimte tussen de zitplaatsen en aan de dinertafel. Voordeel van een klein gezelschap: je bent superflexibel en vaak is er zowel binnen of overkapt buiten altijd wel voldoende plek.

Pimp de ceremonie

Wie zegt dat een ceremonie alleen maar hoeft te bestaan uit het standaardverhaaltje over jullie samen en de huwelijksvoltrekking? Pimpen maar! Bijvoorbeeld met mooie livemuziek (dat kan zelfs met muziek helemaal speciaal voor jullie geschreven), een persoonlijk woord van familie of vrienden, of, regel een goeie BABS die er speciaal voor jullie een superpersoonlijk verhaal van maakt en iedereen erbij betrekt.

En natuurlijk regel je een livestream voor de mensen die graag mee willen kijken, maar er niet in persoon bij kunnen zijn.  Sowieso mooi als je bijvoorbeeld een opa of oma hebt  voor wie het te lastig is naar de locatie te komen.

Felicitaties: geen lange knuffelrij, wat dan wel?

Dat zal de komende maanden nog niet mogelijk zijn, elkaar uitgebreid om de hals vallen bij het feliciteren.
Maar er zijn prima alternatieven te bedenken, waarbij je toch op afstand even de tijd neemt om met iedereen apart te spreken en gefeliciteerd te worden.

Een supersimpele maar heel effectieve manier:
Na de ceremonie gaan de gasten rij voor rij richten een plek voor de felicitaties. Ze krijgen een glaasje mee om te proosten, en zoeken jullie om de beurt op. Plaats een (sta)tafel tussen jou en je gasten, en voilà, een veilige toost op afstand en de gelegenheid om even lekker met iedereen te praten!

Belangrijk is dat je als bruidspaar goed aangeeft vooraf dat je dit zo wil doen. Dan hoeft niemand zich ongemakkelijk te voelen over het al dan niet knuffelen. 

Bedenk een activiteit

Na de ceremonie, taart en felicitaties, is er meestal wat tijd te overbruggen tot aan het volgende moment, het diner. Wat in een klein gezelschap kan resulteren in een wat saai gebeuren. 

Dit is het moment om speeches en stukjes ruim baan te geven. Als je geboren entertainers in je gezelschap hebt, maak er gebruik van en geef ze ruim baan.
Maar er is ook vanalles te verzinnen waardoor jouw gezelschap zich niet hoeft te vervelen. Hier een paar ideeën:

  • workshop zelf cocktails maken (virgin voor de kids), en dan uiteraard lekker opdrinken
  • wijn of ginproeverij
  • Tourrit door de omgeving, met een gids die iets vertelt over de hotspots. Onderweg af en toe uitstappen en een hapje of drankje ter plekke doen (ook tof als alternatief voor je diner!) En hoe leuk is het om dat te doen in oldtimer-auto’s, en een bus voor de mensen zonder eigen vervoer!
  • regel een set oud-hollandse spellen voor buiten om het in groepjes tegen elkaar op te nemen
  • maak een pub-quiz met vragen over jullie die jullie gasten moeten beantwoorden. Leuk ook om dat na het diner te doen, per tafel een team.
Wij staan natuurlijk voor jullie klaar om mee te denken over wat er allemaal wel kan. Inmiddels hebben we de kennis en ervaring opgedaan over hoe we een bruiloft met inachtneming van alle maatregelen veilig kunnen laten verlopen.

Begin wat later

Als je geen feest wilt of kunt geven, kun je bijvoorbeeld juist wat meer ruimte nemen voor het diner. Begin relaxed de dag, ceremonie ietsje later in de middag en ga voordat je je gasten ontvangt er bijvoorbeeld op uit met je fotograaf voor een shoot van jullie samen. Neem lekker de tijd en zoek samen plekjes op die speciaal voor jullie zijn, of gewoon voor een mooi plaatje zorgen. 

Fitte types op je bruiloft

Vraag je gasten om in de week voor de bruiloft nog een tandje extra op zichzelf te letten. Als iedereen bijvoorbeeld zijn contactmomenten zoveel mogelijk beperkt, is de kans natuurlijk een stuk groter dat iedereen lekker fit is op jullie trouwdag. Uiteraard geldt dat ook voor jullie zelf. Misschien maar even geen vrijgezellenparty plannen dus. 

Flexibel

Heel veel leveranciers die je misschien al hebt uitgekozen voor jullie bruiloft, zullen graag met jullie meedenken. Ze hebben allemaal geleerd wat er wel en niet mogelijk is en ervaring opgedaan met bruiloften en de ‘anderhalvemeter’. Er kan heel veel namelijk wél, en vorig jaar is zeker ook gebleken dat een bruiloft in klein(er) gezelschap, op (enige) afstand, minstens zo intiem, persoonlijk en fijn kan zijn. Kwestie van omdenken, loslaten en ervoor gaan. 

Mocht je toch nog willen of moeten verplaatsen, bijvoorbeeld omdat de horeca niet open is? Ga ook dan met alle leveranciers het gesprek aan, en stel je net als zij ook flexibel op. Denk bijvoorbeeld aan een verplaatsing naar een alternatieve dag dit jaar, maar dan door de week. Je zult merken dat er dan juist enorm veel mogelijk is, iedereen kan met jullie meebewegen, en jullie gasten zullen er vast geen probleem mee hebben om het er voor de verandering op een doordeweekse dag eens lekker van te nemen 😉 Samen kom je tot vast een oplossing. 

Weddingplanner

Vind je het plannen of wijzigen van de plannen veel geregel? Moeite met leuke dingen verzinnen voor jouw gezelschap om de dag een memorabel tintje te geven? Een weddingplanner kan je veel gedoe uit handen nemen. Het is het waard!
Nog op zoek? Kijk eens rond bij alle leveranciers in Twente die jouw tiny wedding tot een succes kunnen helpen maken! Klik in het menu hierboven en vind jouw weddingplanner, fotograaf, trouwlocatie, trouwjurk en pak, taart etc.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *